به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تحليل روند شاخصهاي كليدي برنامه پنجم توسعه و مقايسه تطبيقي آن با سالهاي پيشين در بخش بار مسافر نشان میدهد که روند حمل و نقل مسافر در بخش ریلی از سال ۱۳۸۹ نزولی بوده است به طوری که راه آهن در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۸۹ چهار میلیون نفر مسافر کمتر جابجا کرده است.
مقایسه عملکرد ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ بامدت مشابه سال ۱۳۹۳ حاکی از کاهش ۳۰۰ هزار نفری در سال جاری است.
مهمترین دلایل این امر خصوصیسازی بخش مسافری و عملاً متوقف شدن سرمایهگذاری دولت (و همچنین بخش خصوصی) در بخش مسافری و افزایش توسعه سفر با خودروهای شخصی به دلیل بهتر شدن وضعیت جادهها و بهبود کیفیت خودروها و افزایش تسهیلات خرید خودرو است.
روند حمل بار طی سال های ۱۳۸۹ تا ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ به جز اندکی کاهش در سال ۱۳۹۲، افزایشی است. هم چنین لازم به ذکر است عملکرد ۹ ماهه سال۱۳۹۴ (۱۸.۲ میلیارد تن کیلومتر) نسبت به مقدار سال قبل خود (۱۸ میلیارد تن کیلومتر) دارای ۱ درصد رشد است.
در خصوص ناوگان ريلي میانگین لکوموتیوهای در سرویس و واگنهای باری در سرویس مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه تعداد لکوموتیوهای راه آهن همواره از روندی افزایش برخوردار بوده است و در ۹ ماهه سال جاري نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، تعداد میانگین لکوموتیو در سرویس با افزایش ۸.۳ درصدی به ۵۱۳ دستگاه رسیده است.
بر اساس نمودارها طی سالهای مورد بررسی تعداد واگنهای باری از افزایش برخوردار بوده است. شایان ذکر است افزایش یا کاهش تعداد واگنهای باری در سرویس ناشی از عملکرد این شرکت نمیباشد و صرفاً به عنوان یک شاخص مهم بخش مورد بررسی قرار گرفته است. میانگین واگن باری در سرویس در ۹ ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۲.۵ درصدی به ۲۱۳۴۴ دستگاه رسیده است./
نظر شما